Poradnik interaktywnych stacji JTG xStation

Wprowadzenie.

Zapewne większość z was, która zna grę Trainz, zna też system przemysłu i stacji interaktywnych. Takie dodatki składają się ze stałego toru tzw. Fixed track i obiektu np. pasażerów, kłód drzewa, górki piasku, węgla bądź punktów przyłączających krzywe do peronów. Takie rozwiązanie przy stacjach pasażerskich ma jedną główną wadę, nie ma możliwości regulacji toru ani w przechyłce, ani po łuku. Musiałoby powstać setki dodatków o różnych konfiguracjach, by dostosować takie przystanki do różnych warunków. A co ze skrajnymi przypadkami typu peron po łuku o profilu linii pod górkę? Dlatego praktycznie nikt nie używa takich dodatków na mapach, często się też o nich zapomina. Ostatnio znalazłem na DLS coś, co jest lepsze nawet od systemu Polskich Niewidzialnych Stacji PNS i można to zastosować bezinwazyjnie na torach i dowolnych peronach. Co ciekawe, gdy przykładowo używamy taboru w trybie kabinowym, to jeśli zatrzymujemy się na obiekcie przemysłu interaktywnego, gra standardowo przestawia nam kierunek jazdy w pozycję neutralną i zahamowuje skład. Rozwiązanie, które mają stacje JTG z tego względu, że nie używają specjalnych stałych torów tak, jak zwykłe stacje, nie unieruchamiają taboru na czas przeładunku. Mówiąc w wielkim skrócie, takie stacje nie namieszają nam w żadnych urządzeniach na pulpicie w szczególności, gdy używamy interaktywnego taboru np. ADHD i teoretycznie… możemy ruszyć z otwartymi drzwiami w wagonach. Realistyczne, czyż nie? 😉 Dodatki posiadają build 3.7, co znaczy, że można je zastosować od TS12 wzwyż, Trainz New Era itd. Osobiście przetestowałem je w TRS 2019 i TRS 2022.
Niech was nie przestraszy interfejs w języku niemieckim. Na końcu wpisu załączam ściągawki z przetłumaczonymi opcjami właściwości powyższych dodatków.

Instalacja i omówienie dodatków JTG xStation.

Jeśli posiadasz FCT pobranie i instalacja dodatków z pakietu JTG zajmie kilka chwil. Jeśli nie posiadasz FCT polecam poszukanie dodatków z tej serii np. na TrainzLand.ru, ponieważ w zależności znajduje się siatka animowanych pasażerów, która waży około 55 MB, co uniemożliwia pobranie z DLS użytkownikom bez FCT. Pakiet JTG xStation znajduje się również w paczkach z zależnościami do map Nadkarpacie Seasonal v. 2.5 i Bronie — Łęczno w dziale Download. Są to pierwsze w Polskim Trainz opublikowane mapy, na których użyto stacji JTG.
Po pobraniu wszystkiego przechodzimy do trybu geodety w grze.

Lista KUID do skopiowania:

<kuid2:212731:300002:2>,<kuid2:478657:100179:2>,<kuid2:212731:300003:2>,<kuid2:212731:300006:2>,<kuid2:212731:300004:2>,<kuid:-25:1487>,<kuid2:212731:300007:2>,<kuid2:212731:300008:2>,<kuid2:478657:100181:2>,<kuid2:523:19724046:1>,<kuid2:478657:100183:1>,<kuid2:478657:100180:1>,<kuid2:478657:100178:1>,<kuid2:478657:100177:1>,<kuid2:478657:100176:1>,<kuid2:212731:300000:1>,<kuid:212731:300001>

Pakiet składa się z trzech głównych dodatków:

  • JTG xStation Master — główny obiekt sterujący stacją
  • JTG xStation Trigger — wyzwalacz przytorowy
  • JTG xStation 10m x 2m — płaszczyzna, na której pojawiają się pasażerowie

Szybka konfiguracja interaktywnej stacji:

  1. Stawiamy xStation Mastera i nadajemy mu nazwę na przykład skrót przystanku Wiśnie „WI po”. Nazwa mastera musi być unikalna i nie powtarzać się gdziekolwiek na mapie nawet jeśli jest nadana obiektowi innego typu. Usytuowanie dowolne, dla porządku może to być gdzieś w połowie peronu. Jeśli mamy stację z wieloma torami do obsługi pasażerów, warto zastosować rozszerzone nazwy mastera o „WI tor 1” 2, 3 itd.
  2. Na tor stawiamy obiekt przytorowy xStation Trigger. Strzałka u góry wskazuje nam stronę, po której będą otwierały się drzwi. Jeśli mamy perony po obu stronach toru, dodajemy na tym samym torze drugi wyzwalacz np. z dodaną w nazwie literą „a”. (Takie rozwiązanie można znaleźć na mapie Nadkarpacie Seasonal na stacji Kanion). Obracamy trigger ze strzałką w kierunku krawędzi peronowej. We właściwościach obok pola xStation Master wpisujemy dokładnie taką samą nazwę, którą nadaliśmy masterowi „WI po” lub „WI tor 1”. Zatwierdzamy właściwości. Ustawiamy długość peronu we właściwościach oraz wielkość promienia triggera narzędziem zmiany promienia wyzwalacza. Jeśli peron ma 200 m, wpisujemy 200 metrów we właściwościach triggera Bahnsteiglange, a promień tego wyzwalacza w geodecie dzielimy na pół, więc ustawiamy go na 100 (jak w poniższym załączniku).
  3. Dodajemy obiekt JTG xStation 10m x 2m, czyli płaszczyznę, na której będą pojawiali się pasażerowie. Jeśli jest to stacja o dużych potokach podróżnych, dodajmy ich najlepiej kilka. Maksymalnie na jednej pojawia się 10 podróżnych. Wpisujemy dokładną nazwę Mastera. Jeśli po zatwierdzeniu pojawią się pasażerowie na czerwonej płaszczyźnie, to skrypt zadziałał prawidłowo. Jeśli wejdziemy we właściwości mastera, na liście pojawią się współpracujące platformy z pasażerami, które podpięliśmy.

Porady dotyczące składów AI.

Pakiet xStation posiada własne komendy, które odpowiednio zatrzymują pojazd i wykonują procedurę wymiany pasażerskiej. Niestety, nie radzę z nich korzystać jeśli twój Trainz jest nowszy, niż New Era. Jak pewnie zauważyłeś we właściwościach xStation Trigger są takie wartości, jak: grupa torów dworcowych, numer i nazwa stacji. Służą one do późniejszego sortowania wyboru stacji dla wyżej wymienionych komend AI. Prawdę mówiąc, jeśli nie masz zamiaru używać komend JTG, te pola nie są obowiązkowe. Wypełniam je tylko pro forma. Na końcu peronu dodajemy znacznik (czerwony dzióbek), ustawiamy promień około 5 m i nazywamy go wedle uznania.
W trakcie moich zabaw z testowaniem tego systemu przeprowadziłem różne doświadczenia z pociągami automatycznymi tak, by składy AI prawidłowo zatrzymywały się i przeładowywały pasażerów. Najlepiej sprawdza się kombinacja standardowych komend: Autodrive (Autoprowadzenie do znacznika), Zatrzymaj pociąg (halt train), Czekaj [30s (tyle sekund, ile ustawiliśmy w xStation Trigger)], potem następny Autodrive itd. Brak komendy Zatrzymaj pociąg pomiędzy Autoprowadzeniem do znacznika na końcu peronu a komendą Czekaj może spowodować niezadziałanie wymiany pasażerskiej i drzwi się nie otworzą. Druga kombinacja to Autodrive i TCL Wait Time (na 30 s) z DLS.

I gotowe! Na zakończenie tego poradnika umieszczam przetłumaczone ściągawki oraz filmik, jak spisuje się w akcji nasz trainzowy, stacyjny game changer.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *