Słowem wstępu.

Jest to poradnik przede wszystkim dla wytrwałych „dłubaczy” lubiących wszelkie modyfikowanie swojej trainzowej kolekcji. Jeśli znasz podstawy obsługi Menadżera Zawartości, edycji plików config.txt ten poradnik nie będzie stanowił dla Ciebie większego problemu. Będzie nam również potrzebny prosty program IM Editor, w którym pokrótce prezentuję modyfikowanie punktów zaczepienia siatek modeli w grze.
Modele klasycznych wózków 4ANc, którym poświęcony jest ten poradnik, dostępne są w dwóch wersjach modelu i trzech wariantach tekstur. Poradnik jest dedykowany najpopularniejszym modelom wagonów na polskiej scenie Trainz opartych o siatkę „xga.im”, głównie autorstwa @kilanziom’a. Niestety, w związku z brakiem możliwości hurtowej wymiany takich dodatków (ograniczenie programu im editor) operację zmiany punktów zaczepienia wózków musimy powtarzać dla każdego wagonu z osobna.

W skład paczki wchodzą:

  • model z prądnicą
  • model bez prądnicy
    Każdy wersjach oteksturowania:
  • czarne
  • zardzewiałe / rusty (do wagonów odstawionych, zniszczonych, nieużywanych)
  • IC dla wagonów w schemacie malowania PKP Intercity

Ściągawka z KUIDlistą:

<kuid2:553758:111003:3> 4ANc bogie IC T&R
<kuid2:553758:111005:3> 4ANc bogie Rust T&R
<kuid2:553758:111001:3> 4ANc bogie T&R
<kuid2:553758:111004:3> 4ANc bogie with a generator IC T&R
<kuid2:553758:111006:3> 4ANc bogie with a generator Rusty T&R
<kuid2:553758:111002:3> 4ANc bogie with a generator T&R

Download

Pobieramy i instalujemy wózki w Menadżerze Zawartości.

Czas dodać je do interesującego nas wagonu. Na początek edytujemy plik config.txt:

W edytorze tekstu szukamy kontenera o nazwie bogeys, który prezentuje się w taki sposób:

W przypadku starych wagonów z prądnicą tylko jeden wózek ma ją zamontowaną. Dlatego musimy je zróżnicować, więc w kontenerze bogeys nr 0 dla pierwszego wózka wpisujemy nr KUID modelu bez prądnicy, dodajemy wpis nr 1, gdzie dodajemy nr wózka z prądnicą. Poniżej użyłem nr KUID dla zestawu wózków w wersji czarnej. Należy też pamiętać o funkcji reversed 1 dla drugiego wózka z prądnicą, inaczej zestawy kołowe będą kręciły się w drugą stronę.

bogeys
{
  0
  {
    bogey                               <kuid2:553758:111001:3>
    reversed                            0
  }
  
  1
  {
    bogey                               <kuid2:553758:111002:3>
    reversed                            1
  }
}

Pamiętamy również o zmianie nr KUID jednego wózka oraz dodaniu drugiego modelu wózka do kuid-table.

Zapisujemy i zatwierdzamy zmiany w Menadżerze Zawartości.

Kolejną rzeczą jest usunięcie modelu starej prądnicy. Ponieważ modele wagonów xga posiadają wymodelowaną prądnicę, która jest osadzona w siatce wagonu, a nie w siatce wózka, możemy ją ukryć poprzez zedytowanie dwóch tekstur:

  • pradnica01.tga
  • pradnica02.tga
  • pradnica02_a.bmp (możemy usunąć)

Tekstury prądnicy 01 i 02 edytujemy w programie np. GIMP poprzez usunięcie fototekstury zastępując je całkowicie przezroczystą.

W treści plików texture.txt dodajemy

pradnica01.texture.txt

Primary=pradnica01.tga
Alpha=pradnica01.tga
Tile=st

pradnica02.texture.txt

Primary=pradnica02.tga
Alpha=pradnica02.tga
Tile=st
hint=dynamic

Lub jeśli chcesz, przygotowałem >paczkę< z przerobionymi teksturami i plikami texture.txt, które wystarczy wkleić do głównego katalogu z edytowanym wagonem otwartym do edycji.

Nasz wagon po wymianie wózka, „ukryciu” siatki prądnicy i zatwierdzeniu edycji prezentuje się tak:

Jest to spowodowane różnicą w punkcie zaczepienia wózków w siatce modelu oraz położenia samego wózka. Teraz przystępujemy do bardziej zaawansowanej edycji, która będzie polegać na wyzerowaniu osi Z, czyli wysokości punktu zaczepienia w siatce xga.im. Uruchamiamy program IM Editor i wybieramy ścieżkę do pliku xga.im w folderze z naszym wagonem otwartym do edycji. Przechodzimy do Attachment points. Tutaj będą interesować nas punkty a.bog0 i a.bog1.

Klikamy prawym przyciskiem myszy i edytujemy oba punkty zaczepienia funkcją edit point -> change position

W okienku Adjust point position zerujemy ostatni parametr osi Z i klikamy Apply.

Zapisujemy plik im ikoną dyskietki i zatwierdzamy zmiany dodatku w Menadżerze Zawartości. Wagon po zrestartowaniu gry prezentuje się prawidłowo.

Cofanie i zatwierdzanie dodatków w Menadżerze Zawartości

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *